tisdag 21 juli 2009

Liten semester i Skåne












Det blev en kortsemester i Skåne, vi var i Malmö och åkte över till Köpenhamn och roade oss på Tivoli, båttur runt i Köpenhamn. Sedan vidare till Helsingborg (där jag har växt upp mesta tiden av min barndom) Där blev det besök på Fredriksdals museum där jag oxå växt upp, nä skojar bara men jag har varit där en hel del...och så hittade jag dom här vacka dukningarna i ett hus. Så kunde det se ut när paret Trapp som bodde där bjöd in på middag under senare 1800-talet. Avenbokshäcken på bilderna är över 200 år gammal, vi har planterat likadan mellan vår uppfart och vårt hus...den är inte lika stor....

9 kommentarer:

  1. Tänk när barnbarnsbarnsbarnsbarnsbarnen får se eran häck, då är den nog minst lika stor som den på bilden!
    Verkligen fin dukning, men vad är det i glasen? Blomblad?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja torkade blommor tror jag. ja du...tänk då när barnbarnsbarnsbarnsbarnsbarnen ser vår häck...jösses...då ser man ju inte huset! Näää vi får klippa lite då och då.../vivi

    SvaraRadera
  3. Nästa gång kan du gott komma förbi.. Hade ni kört till Skanör så hade ni ju i princip passerat oss på vägen, en avstickare på en km kanske.. nästa gång!
    Badhytterna ska bli förvaringsbodar, de ska bara se ut som badhytter.. men den ena ska vi ha dynor och poolsaker i så där kommer det nog att funka att gå in och byta om, för de som vill, men i den andra ska vi ha trädgårdsgrejor.
    ha det så bra!!

    SvaraRadera
  4. Absolut, nästa gång vi är i Skåne så hoppas jag komma förbi! Det vore jättekul att få se Humlebacken "Live"! Nu var vi nere så få dagar och det var fullspeckat, får se om det kan bli en liten höstresa, det är så underbart i Skåne, "lyllos" er som bor nära Riktiga havet!!! Vi har hängt på "Ribban" i Malmö och badat i havet, det är mycket varmare på något sätt, och sen var vi på friabad i Helsingborg, där har jag badat mycket i ungdomen,,(låter som att man är pensionär...hör jag) ...inte än....det är väl iaf 25 år kvar dit. Vivi Soltorp

    SvaraRadera
  5. Mmm längtar också till Skåne. Jag är ju född och uppvuxen i Malmö och ska dit om en vecka och fira min mamma. Men det blir bara en snabbvisit över hälgen.
    /Vimsingen

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder, skåne är så fint speciellt på sommaren:)

    SvaraRadera
  7. Tack goa du för din fina kommentar hos mig! Vad härligt med semester neröver. Jag älskar oxå Skåne, jag är född i Lund och har släkten kvar där nere, underbara landskap!!!

    Stor kram L_L

    SvaraRadera
  8. Hejsan
    Vilken tur att er bok häck inte är sååå stor.
    Det skulle innebära att du var väääldigt gammal.
    Kul med lite mini semester.
    Kram
    Krusidullan

    SvaraRadera
  9. Hejsan
    Oj så härlig kortsemester ni har haft, och vilka helt unnnnnnnnderbara bilder på häcken, som en härlig tunnel.
    Ja dukningen var också fin, men naturen är väl det som jag fascineras av mest.
    Naturen i alla dess former, och du kommer därifrån, då kan man säga;-väljs du.
    Ja det vet du inte vad det betyder, det är bondska, och betyder lyckliga du.
    Och man måste vet hur man säger det också.
    Hoppas ni får lika bra och härligt väder som vi har här, nu när ni är hemkomna.
    Kram Zara

    SvaraRadera