lördag 31 juli 2010

Mat och grill


ett tips, grilla citron, jag pressade ur saften till potatisen och grillade sen citronerna, det blir en konstistens som ananas och citronerna blir mildare i smaken

kallt rosévin


soltorps egna potatis, så kul att plocka upp egen skörd och koka, här med citron och örter




paprika sallad, olika paprikor, lök, oliver och olivolja, krydda med det du tycker om, jag hade salt, peppar och sen någon limepepparblandning från Santa Maria



underbara färger i ett härligt blått Mateusfat





3 kommentarer:

  1. Grilla citron, det har jag aldrig prövat. Men det ser både gott och vackert ut! Hoppas, hoppas att grillvädret kommer tillbaka, så att jag får prova.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Hej Vivi.
    Vilka härliga bilder på grillad citron, man blir sugen på att testa. Och egen potatis, så helt ljuvligt, vi odlade förr, men inte nu, saknar det.
    Den ser lite rosa ut, undras vad sorten heter, ser underbart gott ut.
    Och dina underbara salladspaprikabilder, så läckert.
    Jag ser att din majs växer så det knakar, ska bli så spännande att få se när majskolvarna dyker upp.
    Tänk att du kan ha dem på friland, jag odlade i växthus, för många år sen, den sorten hette sockermajs.
    Kul att se hur det växer.
    Tack för titten, kul att höra ifrån dig vännen.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  3. Hej Vivi.
    Stavfel gör jag även när jag ser bra,så det är som helt okej, jag är nog lite ordblind.
    Ja man ser faktiskt på bilden att den potatisen är jättegod, det känns som om jag har odlat den här förut, men det finns så många sorter numer så det är inte säkert.
    Hoppas du hittar lappen, så du kan köpa nytt utsäde nästa år.
    Jag kan varmt rekommendera Blå Kongo, som jag odlade en gång, den ser lite konstig ut, men smakar underbart, här hos oss i alla fall, det beror ju på jorden den växer i också.
    Den är faktiskt alldeles blå, mörkt blå.
    Sen blir den mest grå om man gör potatismos. Men godast är den bara kokt.
    Lycka till hos optikern, tråkigt när man blir tvungen gå dit, men bra att det finns hjälpmedel.
    Man kan undra hur de gjorde på den tiden innan det fanns några hjälpmedel.
    Ha en underbar dag vännen.
    Kram Zara

    SvaraRadera