måndag 24 augusti 2009

Mer ideér och inspiration!!


Åh, nu vet jag vad jag ska göra med alla äpplen vi har i trädgården!! Vårt "nya" träd som planterades för tre år sen ger så mycket frukt....och nu vet jag vad vi ska göra med dom, vi gör äppelmust och sen cider eller vin!! Har kollat upp och man lämnar in äpplena till musteri som pressar. Sen har man must i ett år till nästa skörd, och sen vill jag också göra chutney med olika kryddningar, tex äppelchutney med chili till grillat kött.... åh måste nog plantera ett päronträd med, päronvin är ju underbart gott. Och så måste jag gå en beskärningskurs!! Nej nu har jag massor på gång, skönt med inspiration och en härlig höst att se fram emot! Ni som inte har egna fruktträd, hör med grannar eller sätt upp lappar i villaområden, en del skulle nog bli överlyckliga för att få hjälp med att bli av med frukten!

5 kommentarer:

  1. Låter jättetrevig. Att ett så ungt träd kan ge så mycket frukt!
    /Vimsingen

    SvaraRadera
  2. Hrej...om jag ska vara ärlig så var äppelträdet ca 6 år när det planterades för 3 år sedan så ca 9 år är det, men det gav mycket frukt förra året med. Jättekul!/Vivi Soltorp

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Tack för din kommentar!

    Vad härligt med så mycket frukt och vad härligt att du tänker ta till vara på dem och göra något av dem.
    Hoppas att det går bra!
    Lycka till!

    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  4. Hej på dig "soltorpan"

    Vad mycket fint du gjort med all sten! Jag som älskar stenar är helt betagen av dina gångar och rabatter.

    Låter kul med kurs i trädgårdsbestyr. Om du dessutom kan tjäna pengar på det sedan låter det ju kanon. Tänk att kunna arbeta med det som är ens hobby. Undrar vad som skulle passa mig? Jag är ju en allätare jag:)

    Tack för alla dina söta kommentarer förresten, du är bara för go du:)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja visst är det såå härligt med all frukt o bär!! Lät ju kul att lämna i o få must!!!

    kramelikramisar millemamma♥

    SvaraRadera