tisdag 14 december 2010

Kamera

Nu ska beslut tas...jag vill ha och behöver en kamera. Frågan är vad ska jag köpa?
Det finns en del kameror från Canon, (jag gillar Canon) runt 5000-6000 kr, sedan finns det kameror runt 8000-9000 kr och sen ännus dyrare så klart.
Jag tänker så här, hur mycket mer/bättre bilder får jag med en kamera runt 8000 kr? Om jag köper dom som ligger runt 6000 kr och sen ångrar mig? Då blir det så himla dyrt. Att köpa en till alltså.
Jag vill kunna ta bra bilder inomhus, vidvinkel, så att bilderna kan användas i tidningsreportage, blogg, hemsidor. Jag vill också kunna ta porträtt. Och utomhus så klart. Jag behöver inte någon funktion så manska kunna ta massa bilder i följd mm. Inte heller film. Vad ska jag satsa på? Kom med tips och råd, jag tycker att det är så svårt att läsa i beskrivningarna på alla kameror, det är först när man använder dom som man märker skillnad.

4 kommentarer:

  1. Mitt tips - gå in i en kamera butik med dina krav och låt dem plocka fram en som har det du önskar! Googla sedan fram det billigaste priset och KÖP!!
    Kul, många som är fotoentusiaster just nu, är det en "fluga" eller åldern?

    Kram M

    P.s, har ni små lampor i era köksfönster? Det ser ut som små söta spottar (underifrån) från oss. Vill oxå ha!

    SvaraRadera
  2. Jag har en kompis som driver en reklambyrå och säger att fotografi är en materialsport. Om valet står mellan två kameror och du har råd med båda - ta den bättre, d.v.s dyrare. Det är främst objektivet som gör skillnaden.

    SvaraRadera
  3. Håller med om tipset att gå in till en fotohandlare och tala om vad du vill att din ska kamera ska kunna ge dig. Jag gjorde det till min nära vän som är fotohandlare. Han rekommenderade mig en Canon EOS 500D och jag är supernöjd!!! Men min kan både ta bilder i följd och filma, så den kanske inte är den rätta för dig.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Skynda långsamt är mitt tips. Kameradjungeln har en hel del att bjuda på. Googla dig fram. Vidare finns det bra fototidnigar med en hel massa bra tips. Lycka till!

    SvaraRadera