måndag 13 september 2010

trädgård

Nu har jag äntligen tagit tag i min trädgårdsutbildning igen...här är en checklista som man fyller i tillsammans med den som önskar få en trädgårdsskiss, den är på 4 sidor och man har den som underlag för hur ritningen skall bli. Det är frågor om förväntningar, behov och önskemål och platsens förutsättningar.,
här är tomtritningen, den lustiga byggnaden är huset i detta fall

här börjar funktionsritningen ta plats...det är som det låter, vilka funktioner man önskar, torkvinda, lekplats, parkering mm mm



sedan kommer trädgårdsskissen med växter, gångar mm, det börjar ta form, jag är inte klar, måste fundera lite till.... det ska vara rätt växter på rätt plats med...sedan ska det skrivas en växtlista, skötselråd, mina tankar om trädgården mm...


och här är ett collage med bilder och inspiration om hur jag har tänkt....
inte så lätt som man tror, jag får oftast en bild i huvudet och så ska man få ner den på papper så att någon annan kan förstå och så är jag lite otålig med...på gott och ont, jag tänker om man planerar för mycket så blir kankse för planerat...inte så livfullt som man kan ske vill ha i en trädgård eller? Det är ju olika förstås, önskar någon tex modernt, enkelt, stilrent, strikt,regelbundet, så får jag ju anpassa mig men ett och annat enkelt hög gräs i kruka kanske kan få sprätta till strikta då?

4 kommentarer:

  1. oj.. en sån som du skulle jag behöva anlita, har så svårt att se vad man skulle kunna göra med trädgården.
    Hoppas de går bra med utbildningen,
    kramizar I-B

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Är det du som sammanställt frågorna också?
    Det verkar vara jättekul.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt det verkar! Synd att du inte bor här, så kunde du fått sätta tänderna i vår nya trädgård:)
    Just nu håller de på att sätta ihop vårt Skogslunden! Så spännande!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  4. Shit vad imponerad jag blir. Jag kanske ska anlita dig också. Jag tycker vår framsida är så svår. Jaja, jag kanske ska börja (försöka) skissa lite som du har gjort.
    Du är duktig i alla fall, det var det jag ville ha sagt..haha!
    Ha nu en mysig tisdagkväll.
    Kram Jeanette

    SvaraRadera