tisdag 21 februari 2012

Semlor igen!

 egen mandelsmassa

  
 bullarna med mandelmassan blandat med inkrom
Som jag lovat....mina LCHF semlor recept från LCHFrecept.com och mina kommentarer inom parantes.
Ingredienser:

4 Bullar (fast jag fick  7 st)
50 g osaltat smör
4 ägg
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia (men det hittade jag inte så jag tog sötningsmedel som finns i vanlig livsmedelsaffär som var ok ur LCHFsynpunkt)
1 dl vispgrädde
1/2 dl kokosnötsmjöl (hittade inte det heller så jag malde vanliga kokosflingor)
4 msk fiberhusk (fick nog ta 5 msk)
2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma
Mandelmassa
1 1/2 dl sötmandel
2 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia (tog samma sötningsmedel)
1-2 msk vispgrädde
vispad grädde
Gör så här:
Bullar
Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten. Blanda kokosnötsmjöl och fiberhusk med bakpulver och kardemumma och rör ner det i smeten. Låt svälla något. (Det gick jättebra att rulla bullarna som chokladbollar liksom)
Rulla 4 fina runda bullar. Grädda i 175° cirka 25 minuter. Låt svalna helt.
Mandelmassa
Skålla och skala mandeln. Mal den i en mandelkvarn. Lägg den malda mandeln i en matberedare tillsammans med sötningen och pulskör i några minuter. Häll sedan i cirka 2 msk grädde till önskad konsistens.
Skär av toppen på alla bullar och gröp ur lite inkråm. Blanda inkråmet med mandelmassan, ta eventuellt i ytterligare lite grädde. Fördela mandelmassan i groparna och spritsa eller lägg på en redig klick vispad grädde och lägg på brödlocket. Sikta över lite sötrix-flor.
Dom varjättegoda tyckte 3 av 3 sm åt dom i år familj obs, gillar man inte kokossmak så får man ta mer husk och mindre kokos eller skippa det helt! 
I morgon kommer det LAXpaj recept.....  

1 kommentar:

  1. Vad kul att du gillade dem. Trodde inte det var möjligt att få till semlor utan mjöl.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera