onsdag 7 mars 2012

Pelargoner

Att lyckas med Pelargoner 
Sedan vi byggde vårt hus och vi började planera vår trädgård har mitt trädgårdsintresse vuxit och det blir bara större och större. Nu har jag börjat att övervintra mina Pelargoner, Olivträd och Mandarinträd bl a. Jag har jämt hört: "åhh det så svårt att övevintra pelargoner" så jag har inte direkt gjort något försök tidigare....men senaste åren har jag det. Här har ni mina Mårbackor i soliga köket. Hur gör jag då? Jo på hösten tar jag in dom till tex köksfönstret och sköter dom precis som vanligt, dvs vattnar och plockar bort vissna blad mm, jag använder ingen näring och vattnar när dom ser torra ut. Sen flyttar jag bort dom från köket till ett annat fönster i söderläge (detta bara för att jag vill ha JULblommor mm i köket) jag låter dom vara och vattnar lite då och då, som man sköter vanliga krukväxter, jag klipper ingenting. Nu till våren har jag flyttat dom till köksfönstret igen och vattnar med lite vanlig växtnäring och nu ett bra tips, lägg äggskal i vattenkannan och låt stå och dra, vattna med det, det är antagligen kalk i som gör att Pelargonerna blir så fina. Hela växten blir kraftigare och blomningen ökar. Jag klipper inte ner dom, plockar bort dom första knopparna så näringen går till växten, sen är bara att köra på, vattna och plocka bort vissna blad mm så trivs dom. Sticker någon gren iväg så är det bara att klippa och nu har jag en massa sticklingar som jag ska knipsa av, man kan antingen plantera direkt i jord eller sätta i vatten och vänta på rötter och sen plantera. Ja svårare är det inte! Hoppas någon har nytta av tipset! Lycka till!  

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset om maten! Jag ska pröva men får nog ändå fortsätta att äta lite av varje, men mindre och röra mig mer, för min mage är inte som den ska, jag har IBS (Irritated Bowel Syndrome) och när man inte äter kött måste man väl äta bönor osv och det går inte bra med magen. Bäst mår jag när jag bara dricker vatten!!! Men det går ju inte.
    Vilka fina pelaronger du har!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Oj, nu kom jag just på att jag har några växter i garaget.....de har inte fått vatten sedan i höstas!
    Lär nog vara skapligt torra och döda! *suck*

    SvaraRadera
  3. Samma med mig, trädgårdsintresset (framförallt för grönsaksodling) tog fart när vi flyttade till hus. Har också provat att att övervintra min första perlagon i vinter, men den ser inte ut som dina... Har fått stå svalt och rätt mörkt i förrådet, nu nerklippt och inne i värmen och ljuset igen. Vi får se vad som händer. Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Bra tips med äggskalen! Tack för det! Kram Helen

    SvaraRadera