måndag 16 november 2009

Soltorp och att bygga hus




Vi börjar från början....det här är det ursprungliga Soltorp, det byggdes 1907 och enligt rykten har det tidigare varit ett vilohem för kvinnor. (Det är inte Soltorp 2 idag kan jag intyga). När vi köpte det så fanns det inget vatten indraget och såg i stort sett ut som när det byggdes. Utedass på tomten och vildvuxen trädgård. Det här var sommaren/hösten 2004. Vi kontrollerade så att vi kunde riva/flytta detta gamla hus och ja det fanns inga hinder. Vi slog till och köpte huset/tomten. Och vi skickade in bygganmälan, bygglov och rivningslov och då plöstligt fick stadsantikvarien och stadsbyggnadskontoret upp ögonen, nej ska det gamla huset rivas? Och så blev det värsta cirkusen...... Pust ja skulle vi få bygga vårt drömhus? forts följer.....

7 kommentarer:

  1. Ja fast det var så litet innuti och omodernt, gick inte att renovera../Vivi men visst är det sött!

    SvaraRadera
  2. Eller bygga ut menar jag ju! Kram Vivi

    SvaraRadera
  3. Vad spännande med storyn kring er tomt och ert bygge....... väntar spänt på fortsättningen:)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hejsan, detta var en ny blogg för mig, men det verkar vara en spännande historia och jag diggar Karlssonhus, så jag kommer snart tillbaka.

    God natt...

    Emma

    SvaraRadera
  5. Oj ja, jag minns när det lilla röda huset flyttades!! Kaos på vår lilla trånga gata!
    Tycker dock att Soltorp II är mer i min smak, jag gillar lixom vatten och avlopp...!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket vackert hus, där hade jag gärna bott.
    Kram
    Krusidullan

    SvaraRadera