måndag 10 januari 2011

Sushi

dukat
inhandlat saker till Sushin

Avocado och gurka, eftersom det är söndag så fick vi inte tag på färsk fisk så vi gjorde vegetariska california rullar

spännade, detta var första gången vi gjorde detta

här är sonens rullar
bild ur boken

här är min rulle,
hmm lite för otålig för detta tror jag, men det var gott, lite bökigt med riset och pga tidsbrist så köpte vi färdig vinäger som man ska ha i riset och även färdig inlagd ingefära, det fungerar men nästa gång gör jag egen vinäger och lägger in ingefäran själv, då blir det nog ännu godare. Ett tips är att göra detta tillsammans om man bjuder på middag, sen kan man ju också skippa rullarna och skära upp grönsaker, fisk mm som man plockar och doppar i soyan och Wasabi. Det var gott och kul att göra, det är spännande att ge sig på matlaging som man inte har prövat!

12 kommentarer:

  1. Snyggt för att vara första gången! Ni gav er på den svåra varianten också. Jag har Noriblanden längst ut, det blir inte lika kladdigt då, dock inte lika snyggt som med riset ytterst.

    Kram
    Evelina
    KarlsonHus

    SvaraRadera
  2. Ser så gott ut med sushi och ett trevligt sätt att umgås men jag tycker inte om det. Har provat ett par ggr på sushibar men aldrig hemmagjord.
    Visst är det roligt med nya rätter :).
    Ha de så bra, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Kul! Ni vet att om Ni ska ha lax så måste ni köpa den några dagar innan för ni måste frysa den i 24 timmar så alla bakterier och sånt försvinner och sen måste den hinna tina liksom. :) jag kommer inte ihåg vilken sida jag hittade direkt flyg från, ska gå in och kolla på datorn när jag har lämnat av barnen :)

    SvaraRadera
  4. Hej Sofie, nej det visste jag inte, kanske säkrast att köra med veggo rullar......ja gör det, vi hörs kram /Vivi

    SvaraRadera
  5. Wow, det var inte dåligt att våga sig på hemmagjord sushi! Kul!
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  6. Men Vivi vad du är duktig! Sushi som är så gott och vad jag förstår svårt att göra själv.

    SvaraRadera
  7. Hallå Vivi!
    Vilken underbar blogg Du har - och vilket fantastiskt hus. Jag kommer gärna över någon dag och äter Sushi hos Dig, blev jättesugen när jag såg alla fina bilder.
    Kramar!
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Hmm Birgitta....jag bjuder nog helldre på något annat, det var inte det bästa jag har gjort men helt ok!! kram Vivi Tack visst är husen vackra? Säg till om du vill köpa ett!!!!

    SvaraRadera
  9. God morgon Vivi!
    Gissa om jag blev glad då jag såg att Du "puffat" för min bok "Blondie". Jättevarmt tack!
    Min blogg har jag stängt ner. Har bloggat ett år för M-magasin, men lade av vid årsskiftet. Det tog för mycket av min tid.
    Nu försöker jag komma igång och skriva på min andra bok. Åker också lande och rike runt och föreläser. Skitkul!
    Sedan fem år tillbaka arbetar jag också som personlig assistent till en cp-skadad kille, ett jobb som jag älskar.
    Tänker ofta på tiden i Karibien, och inte minst på Dig. Vet Du om att Lars Hesslind är död?
    Ha en fin dag! Du är verkligen en sann entreprenör, och jag undrar hur många "bollar Du har i luften"? Gör nu slag i saken och skriv boken som Du har liggande i tankarnas gömmor.
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hej Birgitta!
    Vad kul att du skriver på din andra bok!! Kram VIvi

    SvaraRadera
  11. Nu blev jag inspirerad till att prova jag med. Duktig du är!

    Ha en jättebra vecka. Kram Jeanette

    SvaraRadera
  12. wow så gott det ser ut. Duktig du är kram sussi.

    SvaraRadera